@article { author = {Mahdavipour, Zahra and Karimi, Mohammad and Hoseini, Seyyed Anvar}, title = {Thermomechanical Properties of Nylon 6,6/Polyester Hybrid Tire Cord: Effect of Twist Level and Core Ratio}, journal = {Iranian Journal of Polymer Science and Technology}, volume = {33}, number = {2}, pages = {115-123}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {10163255}, eissn = {20080883}, doi = {10.22063/jipst.2020.1728}, abstract = {Hypothesis: Design and production of hybrid tire cords is a simple and cost-effective way to improve the physical and thermal properties of the tire. It also affects the fuel consumption of the vehicle. Methods: In this study, to achieve new reinforcing materials with better performance using conventional fibers, a hybrid tire cord has been manufactured by twisting nylon 6.6 and polyester yarns together. The effects of twist level and core ratio were studied on the thermomechanical properties of the hybrid cord. The produced cords have different twist levels of 300, 350 and 400 tpm and core ratios of 1.00, 1.03, and 1.05. The mechanical properties of these cords, including strength and creep, have been studied. The heat shrinkage and shrinkage force were also measured and compared with reference samples, nylon and polyester yarns and cords. The dynamic mechanical thermal analysis (DMTA) was used to examine the shrinkage force and creep of the tire cords.Findings: The results show that the yield strain and shrinkage of all hybrid cords were lower than those of the nylon cord and more than those of the polyester cord. The increase in the twist level leads to a decrease in the load at specific elongation (LASE), and also an increase in the creep due to the helix angle between the cord axis and filament axis. In addition, the LASE, work to rupture and creep increase, as the core ratio increases. Furthermore, a rise in twist level and core ratio leads to an increase in shrinkage and shrinkage force. The hybrid tire cord with a core ratio of 1.05 due to its dimensional stability and good mechanical properties can be used to design high-performance tires.}, keywords = {tire cord,hybrid,shrinkage force,nylon 6,6,Polyester}, title_fa = {خواص گرمامکانیکی رسن‌ تایر هیبریدی نایلون 6،6- پلی‌استر: اثر مقدار تاب و نسبت چنبرش}, abstract_fa = {فرضیه: طراحی و تولید رسن‌های هیبریدی تایر، روشی ساده و مقرون ‌به‌صرفه برای بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی تایر بوده و بر مصرف سوخت خودرو نیز اثرگذار است.روش‌ها: در این مطالعه، برای دستیابی به مواد تقویت‌کننده جدید با عملکرد بهتر به‌کمک الیاف متداول، از دولاتابی نخ‌های نایلون 6،6 و پلی‌استر به یکدیگر، رسن تایر هیبریدی تولید شد. اثر مقدار تاب و نسبت چنبرش بر خواص گرمایی و مکانیکی رسن هیبریدی مطالعه شد. رسن‌های تولیدشده، دارای مقادیر مختلف تاب 300، 350 و 400tpm و نسبت چنبرش 1.00، 1.03 و 1.05 بودند. خواص مکانیکی شامل استحکام و خزش بررسی شد. جمع‌شدگی گرمایی و نیروی جمع‌شدگی نیز اندازه‌گیری و با نمونه‌های مرجع، رسن‌ها و نخ‌های نایلونی و پلی‌استری مقایسه شد. آزمون دینامیکی-مکانیکی-گرمایی (DMTA) برای بررسی نیروی جمع شدگی و خزش نمونه‌ها به‌کار گرفته شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد، کرنش تسلیم و جمع‌شدگی تمام رسن‌های هیبریدی کمتر از رسن نایلونی و بیشتر از رسن پلی‌استری بود. افزایش مقدار تاب به کاهش نیرو در ازدیاد طول ویژه (LASE) و افزایش خزش منجر می‌شود که دلیل آن زاویه مارپیچ میان محور الیاف و محور رسن است. افزون بر این، LASE با افزایش نسبت چنبرش، کار تا حد گسیختگی و خزش افزایش می‌یابد. همچنین ازدیاد مقدار تاب و نسبت چنبرش، به افزایش جمع‌شدگی و نیروی جمع‌شدگی منجر می‌شود. بر اساس نتایج، رسن هیبریدی با نسبت چنبرش 1.05 به‌دلیل پایداری ابعادی و خواص مکانیکی خوب، می‌تواند برای طراحی تایرهای کارآمد استفاده شود.}, keywords_fa = {رسن تایر,هیبریدی,نیروی جمع‌شدگی,نایلون 6,6,پلی‌استر}, url = {http://jips.ippi.ac.ir/article_1728.html}, eprint = {http://jips.ippi.ac.ir/article_1728_415130cf6214d9524b3ab3b0446b25a3.pdf} }