اثر روش ساخت کامپوزیت‌های کربن- فنولی بر مقاومت فداشوندگی آنها

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 تهران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مکانیک، صندوق پستی ۱۹۹۹-۱۹۳۹۵

2 هران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مکانیک، صندوق پستی ۱۹۹۹-۱۹۳۹۵

چکیده

کامپوزیت­‌های کربن - فنولی به دلیل مقاومت گرمایی، فداشوندگی و استحکام زیاد کاربرد گسترده­ای در نازل موتور پرتابه­‌های سوخت جامد دارند­. این نوع از کامپوزیت­‌ها باید قابلیت تحمل دما و فشار زیاد ناشی از عبور گازهای احتراقی نازل را داشته باشند. از عوامل اثرگذار بر سرعت سایش کامپوزیت­‌های فداشونده، مقدار تخلخل موجود در این نوع از کامپوزیت­‌هاست. برای کاهش درصد تخلخل در نمونه­‌های ساخته شده باید شرایطی فراهم آورد که خروج مواد فرار و حلال­‌های موجود در زمینه کامپوزیت­‌های پلیمری به­‌راحتی انجام شود. از این­‌رو در پژوهش حاضر، برای کاهش درصد تخلخل نمونه‌­های کامپوزیتی کربن- فنولی از روش قالب­‌گیری درون کیسه خلأ و پخت اتوکلاو استفاده شده است. دسته­‌ای از نمونه‌­های کربن - فنولی نیز به روش پخت اسیدی ساخته شده­‌اند. برای مقایسه اثر روش ساخت بر مقاومت فداشوندگی کامپوزیت­‌های کربن- فنولی، مطابق استانداردASTM E258-80 ، از دو روش مشعل اکسی‌­استیلن و مشعل پلاسما استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می‌­دهد، افزایش چگالی و کاهش مقدار تخلخل در کامپوزیت­ های کربن- فنولی باعث افزایش بازده فداشونده می­‌شود. درصد تخلخل نمونه­های ساخته شده به روش اتوکلاو تا %۶۰ کمتر از نمونه‌­های ساخته شده به روش پخت اسیدی است. همچنین، این روش باعث کاهش سرعت سایش خطی این نمونه‌­ها شده است. وجود پلی­‌وینیل بوتیرال رزین به عنوان افزودنی مناسب باعث افزایش چقرمگی ساختار کامپوزیت شده است. این افزایش چقرمگی باعث کاهش اثرهای گرمامکانیکی و در نتیجه کمترشدن سرعت سایش شده است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Manufacturing Method of Carbon/Phenolic Composites and its Implication on Ablative Charactristics

نویسندگان [English]

  • Jamal Zamani 1
  • Vahid Moosabeiki 2
1 Department of Mechanical Engineering, K.N. Toosi University of Technology, P.O. Box: 19395-1999 Tehran, Iran
2 Department of Mechanical Engineering, K.N. Toosi University of Technology, P.O. Box: 19395-1999 Tehran, Iran
چکیده [English]

Carbon/phenolic composites are used in the nozzle parts of solid rocket motors due to their heat-resisting, ablation, and high strength characteristics, which are required to endure the high temperature and pressure of combustion gas passing through the nozzle. One of the most important factors on erosion rate is the void content of the ablative composites. Facilities should be designed to simplify the exhaust of volatile components, in order to reduce the void content in the manufactured samples. Accordingly, to reduce the void percentage of carbon/phenolic composites in this study, samples were manufactured by the vacuum bag molding technique and cured in an autoclave. In order to compare the effect of manufacturing process on the ablation characteristics of carbon/phenolic composites, another batch of samples was produced by the acid curing method. The specimens were exposed to plasma torch flame based on ASTM E285-80. The results showed that the void percentage of samples which was manufactured by the autoclave process was 60% lower than the acid-cured samples, and this led to reduce the linear erosion rate of these composites.

کلیدواژه‌ها [English]

  • carbon/phenolic composite
  • thermal ablation
  • autoclave
  • acid curing
  • plasma torch